Lilla Gumman testar Porsche Carrera 4S

Efter min bankörning kände jag att jag ville köra lite Porsche eller Audi R8 i vanlig trafik bara för att jämföra före och efter. Audin var utlånad hela sommaren med Porsche hade en grym bil hemma till mig – Carrera 4S.

Och jag måste säga att jag har blivit en ännu bättre och tryggare förare efter kursen på bana. Jag har fått en annan känsla för vad en bil klarar av, jag fegar inte utan vet att jag kan fortsätta svänga i en viss hastighet utan att bilen skulle flyga av vägen. Helt ärligt var jag lite harig tidigare just i svängar och i smala filer på motorvägen.

Jag har också kört med sans och skrattat åt alla ”vanliga” bilar som kört om i bland och stirrat, som om jag MÅSTE köra i 200 blås bara för att jag har en sportbil. Jag sitter där och tänker bara på att jag minsann kört på bana och har inte behovet av att testa gränserna i trafiken och riskera flera människors liv. Det var skönt och önskar alla som ville kunde få den chansen, kanske skulle alla idioter i trafiken tagga ner om de fick köra av sig lite.

Körglädje
I alla fall så var Porschen jätterolig men lite för stark och pigg för Stockholmstrafiken. Så fort den kom över 100 km/h började den bete sig normalt och gå skönt så det var lite jobbigt i bland. Men den var lättväxlad och gav rekommendationer på när jag skulle växla så det var en skön körning. Den har 6 cylindrar och 4 avgasrör – det var ungefär det jag snappade upp om bilens specifikationer. Den har Porsches klassiska boxer motor som ger en enorm kraft och leklust.

Design
Lastmöjligheter var obefintliga, vilket ju är helt ok då detta inte är en familjekombi utan en titta-på-mig-jag-har-så-sjukt-mycket-pengar-att-jag-har-råd-att-ha-en-glidarbil. Öppnade man huven (heter det så??) i fram så hade man ett litet hål där en handväska och en jacka kunde ligga, resten fick man lägga i det mer eller mindre obefintliga baksätet (ni kan se bilden när jag står i lastutrymmet). Min syster provade att sätta sig i bak, hon är 160 cm och satt med böjt huvud för att få plats och när jag sedan skulle prova fick jag cellskräck och höll dessutom inte på att komma ur bilen. Det är så sjukt trångt att jag ifrågasätter själva idén bakom baksätet, varför ha det överhuvudtaget?? Jaja, det gick bra att slänga bak post, solglasögon och mobilen – för runt förarstolen fanns inte heller mycket förvaringsutrymmen, svårt att ha plats för solglasögon, mobil, lypsyl, headset, plånbok eller vad man nu vill ha.

Exteriört är den kaxig i bak med fyra avgasrör och ett brett arsle, lite som jag dock att jag bara har ett avgasrör. Framifrån har den ett klassiskt Porsche utseende som jag tyvärr inte faller för men som helhet är den rätt snygg. Min testbil var dessutom lackad i en märklig med härlig brun nyans som jag inte kan definiera.

GPSen var grym, men det har jag sagt om de tidigare Porscharna med. Den är lätt att förstå och navigera i samt att riktningen syns även på instrumentpanelen, om man ska köra rakt fram, svänga höger eller vänster t.ex.

Stereon var sådär, vi försökte ställa in optimalt ljud men det var svårt att få något bra sound i den, det enda som lät bra var dansmusik, alltså techno. Inte min favorit..

Sammanfattning

  • Bilen är assnygg med en bredare bak än front
  • den är sjukt kul att köra i högre hastigheter och med mycket kurvor
  • man kan inte lasta något alls i den
  • man kan inte vara fler än två i den
  • den är för låg för att komma in i garaget på jobbet
  • den slukar soppa
  • den är inte skön att åka långt i pga de stumma fjädringarna.

Vill jag ha en?? Ja för helvete…

Vad kostar det? 1,3 miljoner låg testexemplaret på.




Om

Jobbar heltid på kontor, skriver på prisjakt.se och är prylexpert på TV4 Nyhetsmorgon. Har även racinglicens och drömmer om att få börja tävla på bana. @AsaWallenrud eller www.wallenrud.se


Fatal error: Call to undefined function wp_pagenavi() in /storage/content/91/127591/lillagumman.se/public_html/wp-content/themes/lillagummanx/single.php on line 27