I Geek Girl Mini lär tjejerna sig koda

Så fort det är en träff med Geek Girl Meetup någonstans brukar Lilla Gumman delta. Vi lär oss av varandra och kanske ännu viktigare, vi inspireras av varandras kunskap och engagemang så att vi kommer vidare och faktiskt startar något själva. I våras träffade Lilla Gumman geekgirlen och svenskaläraren Karin Nygårds på konferensen med temat Enter Space  i Stockholm. När Karin kom tillbaks till jobbet startade hon ett projekt hon kallar Geek Girl Mini där hon lär ut kod till tjejer.

Som vi har skrivit tidigare så anser vi att programmering och kod är viktig kunskap som barn behöver läras sig i tidig ålder, som ett av våra språk helt enkelt. Här berättar Karin Nygårds hur det går till i Geek Girl Mini och framför allt, varför hon tycker att det är konstruktiv att samla tjejer  kring programmering. Läs mer på hennes blogg Karins kod. Kommentera gärna med dina tips på flera aktiviteter som görs för att lära barn och unga kod och programmering.

En vanlig svensklärare tar täten

karin nygårds 1

Jag är egentligen en helt vanlig svensklärare för de yngre åldrarna på grundskolan. Jag är inte särskilt duktig med teknik och apparater och jag brukar oftast ringa någon av mina tre bröder om det händer konstigheter med min dator. Jag har varit en late adopter i större delen av mitt liv. Därför känns det rätt ovant att plötsligt befinna mig i täten för att föra in programmering och datalogiskt tänkande i grundskolan.

Digitalt utanförskap

En anledning till att jag driver frågan så hårt är just mitt eget tidigare utanförskap. Jag har upplevt ett före och ett efter min djupare förståelse för datorer. Som lärare kan jag inte motstå att få dela den upplevelsen med mina elever. Det känns självklart att tioåringarna som jag är satt att förbereda för framtiden, måste få ta del av kunskaper som jag själv upplever som nödvändiga i dagens samhälle. Att läroplanen ligger lite efter går inte att skylla på. Det är min plikt att se till att utrusta mina elever med de verktyg de behöver för att ta sig vidare. Som tur är har jag fått skolverkets välsignelse att göra det jag gör, så numer känner jag mig mindre rebellisk, men ännu mer målmedveten att driva frågan till sin spets.

En viktig uppgift som skolan har är att överbrygga ojämlikheter i samhället. Skolan ska vara kompensatorisk står det. Det betyder att vi ska fungera som kompensation för föräldrar som inte har förmågan att ge sina barn rätt förutsättningar. Vi ska också motverka skillnader mellan olika klassbakgrund och kön. Även om jag tycker det är minst lika viktigt att jobba för det förstnämnda, så har jag i nuvarande position lättast att jobba med genusaspekten.

Efter Geek Girl Meetup startade projektet

I maj var jag på mitt första Geek Girl Meetup. Det var en omvälvande upplevelse för mig. Jag blev begeistrad av att befinna mig i en miljö med bara massa häftiga tjejer med coola jobb. Det var som att upptäcka ett nytt universum, en parallell värld som jag inte visste existerade. När jag träffade mina elever på måndagen efter, kom jag stjärnögd och berättade vad jag upplevt. ”Åh, får vi följa med?” sa några av tjejerna. Självklart ska de det, tänkte jag och idén var född.

geek girl min 2

I de nya klasser som jag började undervisa i digitalkunskap nu i höstas, märkte jag att det fanns många tjejer med teknikintresse. Efter en lunch där vi pratat bort halva rasten med tekniksnack insåg jag att det var dags att skrida till verket. Jag drog igång Geek Girl Mini. När jag frågade några tjejer vad de tyckte om idén, tjöt de högt av glädje. Flera av killarna tyckte att det var grymt orättvist, men de verkar ha accepterat läget för närvarande.

Eftersom GGMini är mitt eget privata lilla sidoprojekt har det väldigt lösa ramar. Vi har ingen fast dag eller tid. Det får bli när det passar min kalender och gärna om någon klok, spännande kvinna kan komma och dela med sig av sina erfarenheter och visa upp sig som förebild för dessa tio/elvaåringar. Vi lånar skolans lokaler och datorer och de tjejer som vill och kan, kommer. Eftersom vi har olika dagar och tider är det olika tjejer som kan komma och det tycker jag är en fördel. Man ska kunna vara med en gång om man är nyfiken på det som ska göras just då, och om det passar. Man ska inte drabbas av att inte kunna vara med eftersom man redan har ridning, eller gitarr eller aikido just då. Jag gillar den lösningen, även om det är lite svårt att få ut information och se till att alla tjejer vet vilken tid som gäller just den veckan.

Enkelhet är nyckeln

Jag vill att det ska vara enkelt, både för mig och för tjejerna. Vi träffas, jag presenterar ett tips eller en idé. Tjejerna gör vad de vill med tiden. Det är deras fritid och min. Vi ska umgås och utvecklas. Det finns inga måsten eller tvång. Det skulle kunna vara betungande, men det är det inte. Jag ägnar gärna en timme eller två av min fritid till att umgås med dessa sköna typer. Jag får leka med likasinnade, trots att det är en åldersskillnad på 28 år.

Min roll på GGMini är annorlunda än när jag är lärare på skoltid. Jag måste inte hålla ordning eller hålla elevernas fokus på rätt saker. Det bidrar till den mer avslappnade känslan jag har inför träffarna. På GGMini är jag bara mig själv och jag tror mig fungera som en förebild för tjejerna även jag, trots mina rätt knappa kunskaper. Vi skrattar och leker och pratar teknik. En sak som jag har noterat är hur högljutt det kan bli med ett helt klassrum fullt med tjejer. Dessa individer som vanligtvis inte hörs lika mycket som killarna, får plötsligt fritt utrymme att stöka bäst de vill. I like it. Även om jag blir trött i öronen.

geek girl mini 3

Teknikutveckling med tjejerna

Förra hösten läste jag en undersökning om hur olika tjejer och killar behandlas när det kommer till teknik. Killarna blir oftare tillfrågade om hjälp. Man antar att killarna kan mer, eftersom att de oftare pratar om tekniken. Idag använder tjejer och killar datorer och internet ungefär lika mycket, visar undersökningar gjorda både i Sverige och Norge, ändå är det fortfarande mest killar som söker till IT-relaterade utbildningar.

Spelar det någon roll? Måste killar och tjejer göra samma saker? Ja, när det kommer till teknikutveckling så spelar det roll. Den som kan programmera och vidareutveckla teknik, kan styra hur vårt samhälle ska utvecklas. Man kan likna det vid rösträtt. För hundra år sedan fick inte kvinnor i Sverige vara med och rösta om vilka som skulle styra landet. Om kvinnor inte är med och driver den tekniska utvecklingen framåt, är de heller inte med och styr hur vår framtid ska se ut. Med kunskaper i programmering och teknik kan man lättare komma på hur man kan förbättra världen.

Låter tjejerna nörda loss

Därför vill jag samla de tjejer som är intresserade av teknik, så att de kan få undersöka och lära sig mer, utan att känna att killarna kan mer och tar mer plats. Med Geek Girl Mini vill jag ge tjejerna en möjlighet att få ”nörda loss” i lugn och ro. Jag vill också ha möjlighet att presentera vuxna kvinnor som är programmerare eller har annat tekniskt yrke, för att inspirera till framtida yrken. Mitt mål är INTE att alla mina tjej-elever ska bli programmerare, men jag vill att alla ska känna att de KAN bli det, om de vill.

Vi på Lilla Gumman jublar för det arbete som Karin Nygårds gör och önskar henne stort lycka till! Nu är det bara för oss andra att inspireras av Karin.

Kom gärna på Geek Girl Meetups träff den 19 november på SUP46 i Stockholm där Karin Nygårds och flera andra inspirerande talare kommer att berätta om hur de har startat sina projekt.

Känner du till fler praktiska exempel på att lära barn och unga kod, skriv gärna en rad i kommentarerna. :-)



Om

Maria är beteendevetare, moderator, föreläsare och projektledare som driver företag och utvecklar kreativa koncept för mötesplatser. Läs mer på www.miku.se.


Fatal error: Call to undefined function wp_pagenavi() in /storage/content/91/127591/lillagumman.se/public_html/wp-content/themes/lillagummanx/single.php on line 27